Je to, jako když řídíme auto se špatnými brzdami v mlze a míříme k útesu. Víme najisto, že ten útes tam někde je, jen nevíme přesně, kde se nachází. Obezřetnost by nám měla napovědět, že je potřeba šlápnout na bzdy."
John Holdren, Harvard (in Friedman. T.L. Horký, zploštělý a přelidněný. Praha: Academia, 2010, s. 149).
"Nejdůležitější závěry ohledně narušení globálního klimatu - že je reálné, že se zrychluje, že již podstatným způsobem škodí, že za jeho velkou část jsou zodpovědné aktivity lidí (...) jsou založeny na nesmírně pečlivých studiích publikovaných v čelných světových vědeckých časopisech, jež byly co nejpečlivěji ověřeny a zdokumentovány v největších, nejdelších a nejzákladnějších, nejvíce mezinárodních a mezioborových i nejdůkladnějších formálních recenzích, jakým kdy bylo nějaké věděcké téma podrobeno."
(Holdren, J. tamtéž: 147-148)
Klimatické změny
Klimatické změny jsou pravidelným tématem v rozvrhu ENO škol. Metodika obsahuje řadů různorodých aktivit, které mohou zpracovávat žáci ve věku od I. stupně ZŠ až po středoškoláky. Učitel si z aktivit může samostatně vybírat, které uskuteční.
OBSAH:
- Příčiny klimatických změn, jejich mechanismus.
- Lokální a globální důsledky klimatických změn.
- Způsoby jak individuálně čelit klimatickým změnám.
Cíle
- Pochopit koncept klimatických změn, včetně mechanismu.
- Porozumět místním a globálním důsledkům klimatických změn.
- Zmapovat možnosti, jak zmírnit důsledky klimatických změn.
- Zaujmout a zapojit veřejnost.
Možné výstupy
- Prezentace práce školy (třídy, skpiny dětí) na mezinárodním webu ENO škol a na českém webu.
- Tiskové zprávy a články o klimatických změnách.
- Divadelní hra.
- Rozhovory.
- Pochod s maskotem v rámci kampaně o klimatických změnách, 16. února 2011.
- Maskot klimatických změn - žabák Frank a jeho píseň o klimatických změnách
- Individuální závazky pro snížení důsledků klimatických změn.
- Vysázené stromy.
Metodická příručka ke stažení: